Tlačové správy

Zákazníkov 4ky bude o mimoriadnych situáciách v zahraničí informovať Núdzová SMS

Od nového roku spúšťa Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky (MZVaEZ SR) v spolupráci s národnými mobilnými operátormi novú službu pre verejnosť pod názvom Núdzová SMS. V Bratislave o tom dnes informoval podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslav Lajčák spoločne s generálnym riaditeľom Orange Slovensko Pavlom Lančaričom, generálnym riaditeľom O2 Slovakia Petrom Gažíkom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Slovak Telekom Miroslavom Majorošom a Miroslavom Strečanským, generálnym riaditeľom SWANu, ktorý predáva mobilné služby pod obchodným názvom 4ka.

Okamžité správy o hrozbách

„Cieľom tejto služby je pomôcť zvýšiť bezpečnosť a komfort slovenských občanov cestujúcich do zahraničia,“ vysvetlil minister M. Lajčák. „Núdzová SMS nám v prípade mimoriadnej, krízovej udalosti umožní kontaktovať našich občanov v danej oblasti, ak majú zapnutý mobil s roamingom a sú prihlásení na lokálnu sieť roamingového partnera jedného zo slovenských operátorov,“ spresnil.

Na poskytovaní tejto služby sa MZVaEZ SR dohodlo s národnými operátormi. Občana ani štátny rozpočet nestojí poskytovanie služby nič a náklady znášajú mobilní operátori.

„Tak ako rastie počet našich občanov cestujúcich do zahraničia, narastá aj počet rizík, ktorým sú vystavení – či už ide o prírodné katastrofy, konflikty a žiaľ, čoraz častejšie, aj terorizmus. V takýchto núdzových prípadoch je pre nás dôležitá možnosť kontaktovať občanov v  problémových oblastiach, čo najrýchlejšie,“ pripomenul minister M. Lajčák.

Zdôraznil tiež, že hoci MZVaEZ SR prevádzkuje dobrovoľný registračný formulár, počty registrovaných občanov spravidla nezodpovedajú reálnemu počtu ľudí, ktorí sa v danej krajine nachádzajú a ktorých je potrebné v prípade výnimočnej udalosti kontaktovať. „My vieme o vzniku krízovej situácie v danej lokalite a o opatreniach, ktoré sa podnikajú na zaručenie bezpečnosti. Mobilní operátori zase vedia, koľko ich klientov sa v danej lokalite nachádza. Núdzová SMS tak spája možnosti štátneho a súkromného sektora v prospech občana a ja ďakujem našim operátorom za ich ochotu spolupracovať,“ uviedol minister M. Lajčák.

Keď je roaming výhodou

„V prípade núdzovej situácie nás ministerstvo osloví vopred dohodnutým spôsobom a doručí nám znenie SMS správy, do ktorého my už nezasahujeme. Rovnako nám dodá informáciu o čase a krajine, v ktorej má byť našim zákazníkom v roamingu SMS zaslaná. My následne správu doručíme všetkým zákazníkom, ktorý sa v danom čase nachádzajú v pokrytí nášho roamingového partnera,“ dodal generálny riaditeľ SWANu M. Strečanský. Ministerstvo v prípade mimoriadnej závažnej udalosti naformuluje text správy o tom, čo sa stalo, s pokynmi, čo má občan robiť a s kontaktmi, na ktoré sa môže obrátiť.

4ka má dnes už 85-tisíc zákazníkov, z ktorých mnohí využívajú výhodné ceny telefonovania, SMS správ a dátovania v krajinách EÚ. Za tie u štvrtého operátora platia rovnako 4 centy ako doma, na Slovensku. Najviac zákazníkov 4ky sa v roamingu nachádza v Česku, Rakúsku, Nemecku a Veľkej Británii.

Zavedenie Núdzovej SMS je pokračovaním služieb, ktoré MZVaEZ SR poskytuje občanom s cieľom zvýšiť ich bezpečnosť a komfort pri cestách a pobyte v zahraničí. V súčasnosti dostanú občania po vstupe do iného štátu automatickú informačnú SMS s kontaktmi na zastupiteľský úrad SR v danom teritóriu. K dispozícii majú aj mobilnú aplikáciu Svetobežka s užitočnými informáciami o destinácii. Cestujúca verejnosť môže už niekoľko rokov využívať aj dobrovoľný registračný formulár, v ktorom cestovatelia zadávajú informácie o čase a mieste svojho pobytu v zahraničí, vrátane kontaktov, na ktorých ich môže MZVaEZ SR v prípade ohrozenia alebo výnimočnej udalosti kontaktovať.