Máte zdravý vzťah so svojím mobilom? Odpovedzte si na týchto 6 otázok

Dokáže nás zabaviť, nájsť správne informácie, spája s blízkymi a predstavuje záchrannú poistku, ak sa niečo pokazí. 

Zároveň však platí, že mobil dnes takmer nepúšťame z ruky a to naozaj nie je dobre. Okráda nás totiž o čas, ktorý môžeme stráviť s rodinou alebo akokoľvek inak. A výnimkou nie sú ani zdravotné problémy. 

7. apríla je pritom svetový deň zdravia – myslieť by ste však mali aj na to svoje mentálne, ktoré mobily a sociálne siete určite ohrozujú. Tak čo, preháňate to, alebo nie?

Držíte mobil v ruke príliš dlho?

Ak chcete urobiť jednoznačné rozhodnutie, potrebujete jednoznačné dáta. Našťastie, Androidy aj iPhony dnes ponúkajú možnosti, ako sledovať, koľko času strávite s rozsvieteným displejom

Ukážu dokonca aj konkrétnu aplikáciu, ktorá je jeho najväčším žrútom.

Cas pred obrazovkou

Polhodina chatovania cez Messenger s najbližšími budú asi v poriadku. Čo ale hodina na Instagrame a ďalšia strávená sledovaním videí na YouTube?

Pamätajte, že to, koľko času v apkách už je priveľa, si musí určiť každý z nás sám. Aplikácie si môžete po uplynutí stanoveného limitu aj zamknúť, aby vás nelákali k ďalšej prokrastinácii. 

Ste otrokom svojich notifikácií?

Toto môže byť vážny psychologický problém. Niekto skrátka pohľad na ikonu s počtom zmeškaných správ alebo upozornení neznesie a okamžite musí apku otvoriť, aby všetko vyriešil.

S najväčšou pravdepodobnosťou však ide o niečo, čo vôbec nie je podstatné – napríklad, že niekto lajkol vašu mesiac starú fotku na Instagrame. 

Známy je aj fenomén FOMO, teda Fear of Missing Out, ktorý nás núti sociálne siete kontrolovať každú hodinu, každých 30 minút, alebo dokonca ešte častejšie. 

A čo viac, už len každá prijatá notifikácia rozsvieti displej alebo vydá zvuk, vďaka čomu odvrátite zrak od toho, čo práve robíte a pozriete sa na mobil.

Dosť! S notifikáciami musíte rázne zatočiť a ponechať si aktívne len tie, ktoré naozaj potrebujete. Inak nebudete robiť nič iné, len sledovať svoj pípajúci mobil. 

Máte depresiu alebo cítite nenávisť? 

Veľkou témou je neustále porovnávanie našich životov s falošným pozlátkom, ktoré vidíme na dokonalých dovolenkových fotkách iných. 

Nie, nikoho život nie je bezproblémový, keď sa však príliš zameriate na druhých, zabudnete na to, čo robí šťastných vás. 

V poslednom čase sa k tomu, najmä na Facebooku, pridáva aj nekonečný nával hejtu a negativity proti ktorému nie je imúnny nikto. 

Prestante riešiť ostatných a vneste do svojho života viac pozitivity. Aj za cenu, že z niektorých sociálnych sietí odídete úplne. 

Hľadáte tú správnu aplikáciu dlhé minúty?

Poznáte to. Potrebujete nájsť jednu správnu aplikáciu, no je utopená niekde v mori ostatných ikon a vy len bezcieľne skrolujete po domácich obrazovkách.

Naozaj potrebujete toľko aplikácií? Vyhláste jarné upratovanie a jeden večer vyhádžte z mobilu všetko, čo ste neotvorili dlhšie ako mesiac alebo pol roka. 

Súvisí to aj s bodmi vyššie! Ak aplikáciu odinštalujete, ľahko nájdete tú správnu, v mobile bude viac miesta na fotografie a videá s priateľmi a navyše, nedostanete už žiadne zbytočné upozornenia. WIN-WIN-WIN.

Nedokážete večer zaspať?

Nemusí to byť náhoda, zlý matrac ani priveľká večera príliš neskoro večer. Je vedecky dokázané, že modré svetlo z našich mobilov (alebo akýchkoľvek iných moderných obrazoviek) v tele zastavuje tvorbu melatonínu – hormónu, ktorý telu hovorí, že je čas uložiť sa na spánok.

Podľa odborníkov by ste minimálne hodinu pred spaním nemali do mobilu pozerať vôbec. Radšej si zoberte knihu alebo pustite obľúbený podcast. 

Telo sa tak lepšie pripraví a zmenu určite zaregistrujete už v prvú noc. Vlastne, mobil by nemal byť v spálni vôbec. Radšej ho položte na nabíjačku v kuchyni alebo na chodbe a ráno sa spoľahnite na klasický budík.

Mobil v posteli

Bolí vás krk alebo oči?

Pozeraním do mobilu blízko pred tvárou trpia aj vaše oči. Jasné, niekedy to inak nejde, no skúste si robiť rovnaké prestávky, ako pri práci na počítači – to znamená každých 30 minút zdvihnúť zrak a pre zmenu skúsiť zaostriť na objekty v čo najväčšej dialke. 

Pokojne sa choďte prejsť k oknu a pozerajte čo najďalej. 

Hneď druhým “na rane” je váš hrk. Pozeranie dolu nerovnomerne namáha svalstvo a spôsobuje jeho skracovanie. Prídu bolesti krku, hneď na to bolesti hlavy a dokonca aj fyzické deformácie, ktoré v extrémnych prípadoch vyústia až do tzv. korytnačieho krku.

Takže hlavu hore, ramená dolu a od seba a nebojte sa zacvičiť si ani niekoľko korekčných cvikov, ktoré vedú k spávnemu naťahovaniu stuhnutých svalov aj úplnému napraveniu vášho postoja. 

Nekonečné dáta využívajte s rozumom

A hoci vám 4ka ponúka aj paušál SLOBODA NEKONEČNO + DÁTA NAVYŠE s neobmedzeným objemom dát v SR, navyše s možnosťou ho otestovať len za 4 eurá / 30 dní, to neznamená, že sa od mobilu nemáte odlepiť nikdy. 

Slúži skôr na to, aby ste mohli úplne zabudnúť na Wi-Fi a nebáli sa použiť internet vtedy, keď naozaj chcete – vrátane sťahovania veľkých hier, počúvania hudby alebo pozeraniu filmov. 

A pokiaľ sa vám zdá, že váš starý mobil už niečo z toho nezvládne, z ponuky nášho e-shopu si môžete vybrať nový. 

Zdielať článok:

Facebook Twitter Google