Evolúcia sociálnych sietí: Takto vyzeral ich vývoj

Ich mená pozná skoro každý, no zaujímavosti z histórie najznámejších mien súčasného internetu vás určite prekvapia.

28.06.2024

Facebook, Instagram, TikTok či mnohé iné… Na sociálnych sieťach dnes aj vďaka mobilom trávime až príliš veľa času. Na druhej strane však ide často o ten o najrýchlejší zdroj informácií zo sveta a nástroj na to, ako zostať v kontakte so svojimi priateľmi. 

 

Viete ale, aká bola minulosť najväčších hráčov a ako vlastne vyzerali ešte pred pár rokmi? 

Facebook 

Facebook je stále najpopulárnejšou sociálnou sieťou na svete, hoci mladí sa čoraz viac presúvajú na Instagram a TikTok. Je pravdou, že fotografií či statusov o tom, aký sme mali deň, zdieľame čoraz menej. 

 

Facebook začínal ako v roku 2004 ako stránka spájajúca študentov Harvardskej univerzity, na ktorej zakladateľ Mark Zuckerberg študoval. Neskôr sa otvorila každému. Dnes na ňom majú svoje profily a stránky aj prakticky všetky webové stránky a pre mnohé sa stal primárnym zdrojom návštev – namiesto toho, aby sme vyťukali adresu a konkrétneho webu, radšej klikáme na konkrétne články zdieľané na Facebooku. 

 

Zrejme najzásadnejšia zmena prišla v roku 2017, kedy sa Facebook začal drasticky meniť a namiesto chronologického radenia príspevkov od ľudí a stránok, ktoré sledujete, začal zobrazovať obsah, ktorý do popredia tlačil špeciálny algoritmus na základe toho, čo sa páči ostatným. Nevýhodou môže byť aj uzatváranie sa do jednej názorovej bubliny, vďaka čomu Facebook čelí kritike aj za slabú kontrolu obsahu a “propagáciu” rôznych konšpiračných stránok či politikov s extrémistickými názormi. 

Facebook dnes ľudia milujú aj kvôli možnosti predávať a nakupovať tovar na Facebook Marketplace, diskusiám v rôznych skupinách – od autíčkárov, mamičiek či študentov navštevujúcich rovnakú školu, až po rôzne športy a špecifické záujmy. Navyše, cez Messenger môžete s kýmkoľvek diskutovať aj bez toho, aby ste chodili na samotný Facebook!

Instagram

V roku 2010 vznikla aj sociálna sieť pre jednoduché zdieľanie fotografií. Zaujímavosťou je, že takmer dva roky existovala len pre majiteľov iPhonov s iOS. Android verzia aplikácie Instagram prišla až v roku 2012 a hneď v prvý deň si ju stiahlo viac než milión ľudí.

 

Na začiatku bolo možné postovať len štvorcové fotografie, ktoré používatelia často upravovali rôznymi filtrami.

Postupne, v roku 2013, pribudla možnosť posielať používateľom súkromné správy, v roku 2015 aj videá. Zrejme najzásadnejšou zmenou boli krátke Stories, ktoré po 24-hodinách zmiznú z profilu každého používateľa a tzv. Reels, ktoré dnes majú samostatnú sekciu a používateľov dokážu “zožrať” na dlhé desiatky minút. Algoritmus totiž neustále ponúka stále nové a nové klipy. 

TikTok

Mnohým nedáva zmysel, podľa iných zas má potenciál. TikTok je plný mladých tancujúcich na úrivky z najznámejších hitov a populárnych songov. Videá však často neprinášajú žiadnu ďalšiu pridanú hodnotu a preto TikTok veľa ľudí doslova neznáša. 

 

TikTok však svojich používateľov láka super-jednoduchou editáciou videí, pridávaním titulkov a efektov. A vďaka tzv. trendom, teda virálnym videám, ktoré ostatní vo veľkom kopírujú, jeho popularita určite len tak neochabne.

Na druhej strane, TikTok si uvedomuje, že potenciál leží skôr v dlhých videách. Používateľov a firmy tak začal podporovať v nahrávaní videí dlhších než 1 minútu, za ktoré môžu získať aj pár dolárov z reklamy. 

 Twitter

Zrejme najdiskutovanejšia sieť v poslednom čase. Twitter dlho kašlal na obrázky a videá. Razil teóriu, že 140 znakov (teda menej ako prehistorická SMS-ka) stačí. Napriek tomu, alebo možno práve preto sa stal Twitter extrémne populárny najme v USA, Južnej Amerike a na Blízkom východe.

V týchto regióne je často najrýchlejšou cestou k aktuálnym a necenzurovaným správam. 

 

V roku 2022 však Twitter kúpil excentrický miliardár Elon Musk a premenoval ho na sieť X. Svojimi drastickými rozhodnutiami odlákal mnohých inzerentov, no na druhej strane zaviedol zmeny, ktoré Twitter priblížili moderným a konkurenčným sociálnym sieťam. 

 

Pribudol napríklad tab For You kde už taktiež príspevky vyberá algoritmus a umožnil tak rásť aj malým a novým účtom. Zaviedol tiež predplatné, vďaka ktorému môžu byť príspevky používateľov prakticky bez limitu. 

 

A hoci Twitter a Elon Musk často čelia výčitkám, že dávajú slovo prakticky každému, v realite môže tzv. Community Notes, teda komentár k akejkoľvek nepravde či dezinformácií pod každý Tweet pridať prakticky ktokoľvek. Ak získa dostatok hlasov ostatných editorov, začne sa zobrazovať všetkým používateľom. Twitter tak v tomto smere robí oveľa viac a rýchlejšie, než ostatné služby. Dôležitou súčasťou Twitteru je aj fukcia komentárov či Retweetov, čím môžete ľubovoľný príspevok zdieľať ďalej a zvýšiť jeho dosah.

Threads

Popularitu krátkych postov si všimol aj Facebook, preto v roku 2023 spustil konkurenciu Twitteru pod názvom Threads. Facebook však už po pár dňoch musel službu zastaviť zneprístupniť pre používateľov z Európskej únie z dôvodu nariadení o ochrane a zbieraní dát používateľov. Slováci sa k nej tak opäť dostali až v priebehu tohto roka.

Po úvodnom nadšení tak počet používateľov Threads pomerne výrazne klesol. Služba sa ich teraz snaží lákať späť automatickým zdieľaním príspevkov aj na Facebooku. Zatiaľ jej však dominuje spam a skôr menej kvalitné príspevky bežných používateľov.

Zaujímavosťou je, že medzi príspevkami zatiaľ nenájdete žiadne reklamy. To sa však v budúcnosti určite zmení.

Niektoré u nás nikdy neprerazili

Menej známou sociálnou sieťou, ktorá sa u nás tešila pozornosti najmä medzi tínedžermi je napríklad Snapchat. Bol predchodcom instagramových Stories, pretože fotky a videá sú aj tu viditeľné len niekoľko hodín. 

 

Na popularite nakrátko nabrala aj BeReal, hoci nejde o žiadnu novinku a existovať začala ešte v roku 2020. Používatelia počas dňa náhodne dostanú notifikáciu so žiadosťou odfotiť to, čo práve robia. Na všetko však majú len 2 minúty. 

 

Žiadne vystajlované fotografie, ale obyčajné fotky obedov, pracovných stolov či ľudí len tak ležiacich doma. BeReal tak skúša byť presným opakom Instagramu sociálnych sietí.

Svojich pár mesiacov slávy si zažil aj Clubhouse. Táto sociálna sieť raketovo rástla počas pandémie, kedy ľudia museli zostať doma. Clubhouse odštartoval online diskusné kluby, alebo ak chcete živé podcasty, sa na vopred ohlásenú tému mohol k diskusii pripojiť prakticky každý. 

 

Clubhouse bol zo začiatku len na pozvánky, čo mu pridávalo punc exkluzivity a siete, kde chcel byť každý. Záujem však podobe rýchlo aj ochabol. Koncept online diskusií však prevzal napríklad Twitter a začlenil ho ako Twitter Spaces

Sociálne siete milujú najmä mladí. Aby sa k novinkám dostali kdekoľvek, 4ka má pre každého študenta od 6 do 26 rokov nový paušál SLOBODA pre MLADÝCH + DÁTA NAVYŠE, s ktorým dostane až 20 GB dát v SR (z toho až 9,56 GB pre dátovanie v EÚ) len za 10 eur na 30 dní a k tomu ešte 50 minút na volania alebo SMS-iek v celej EÚ. 

 

Lacnejšia verzia SLOBODY pre MLADÝCH stojí len 4 eurá na 30 dní a obsahuje 4 GB dát a 50 min/SMS v EÚ. Paušál si aktivujú priamo v appke Moja 4ka. 

© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.
© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.